Page 101 - Ant Sanat Dergisi - Sayı 11
P. 101

Kaygusuz Abdal’ın doğum tarihinin 1341 ya da            saçlarını, sakalını, kaşını, bıyığını kesmesinden,
                    42 yılı olduğu tahmin edilmektedir. Yunus için          belden yukarısı çıplak dolaşmasından yola çı-
                    anlatılan  onun  için  de  anlatılmaktadır.  Buna       kılarak  onun  bir  Rum  abdalı,  Kalenderî  şeyhi
                    göre Kaygusuz dergâha kırk yıl odun kesip ge-           olduğu  söylenmektedir.  Felsefesini,  şiirlerinin
                    tirir, odunlardan hiçbiri eğri değildir. Kırk yılın     ve düzyazılarının ana temasını şu satırları pek
                    sonunda icazet ister. Abdal Musa’nın yazılı ola-        güzel özetler:
                    rak verdiği icazetnameyi öper, başına götürür.          “Pes imdi bu sözlerden garaz budur ki adem
                    Sonra icazetnameyi parçacıklara ayırıp yaptığı          dünyaya gelmekten murat hemen kendüyi bi-
                    ayranın içine koyar, karıştırır, içer. Bunun ne-        lip Hakk’ı anlamaktır. Ta ki hakkı batıldan far-
                    denini soran Abdal Musa’ya cevabı şu olur:              kedüp  ömrüni  telef  itmemiş  ola…  Bu  sebep-
                    “Bu kutsal emanetinizi ancak gönlümde sakla-            tendür ki halk birbirlerine sorarlar ki ‘acep bu
                    yabilirim.”                                             karhaneyi bünyad iden üstad nirede ola’ diyü
                                                                            hayran ve sergerdan kalmışlardır.”
                    Kırk Dervişle Mısır’a                                   Divan,  Dolapname,  Gülistan,  Mesnevi  Evvel,
                    İyi  eğitim  görmüş,  çok  okumuş,  “ulûmı  bi’t        Mesnevi-i  Sani,  Mesnevi-i  Salis,  Mesnevi-i
                    tamâm” bilen, “âkil”, “ârif”, “âmil”, “kâmil”, “tü-     Baba  Kaygusuz,  Gevhername,  Minbername
                    vâne”; “zôr-i bâzûya mâlik”, “ziyâde pehlevân”,         gibi  manzum  eserleri;  Budalaname,  Kitab-ı
                    ata  binmede,  silahşörlükte,  ok  atmada,  kılıç       Miglate,  Vücudname  gibi  mensur  eserleri;
                    sallamada,  gürz  salmakta,                                                 Dilgûşaâ,  Sarayname  gibi
                    sünü  oynatmakta  “hüner-                                                   manzum-mensur         karışık
                    mend”, “bu gibi işlerde nâziri                                              eserleri  bulunan  Kaygu-
                    yog” olan, henüz on sekiz ya-                                               suz  Abdal’ın,  Türk  Tasav-
                    şında iken “kimsenin muka-                                                  vuf  Edebiyat’ının  Yunus
                    bele durub bahs edemediği”                                                  Emre’den sonraki en güçlü
                    Kaygusuz,  kırk  yılın  sonun-                                              şairi  olduğunu  belirtmemiz
                    da Abdal Musa dergâhından                                                   gerekir.  Onun  şathiyyeleri,
                    ayrılıp  kırk  dervişiyle  bir-                                             türünün  en  ustalıklı  ve  en
                    likte  Mısır’a  gider.  Mısır’da                                            uç örnekleridir.
                    “Kesr’ül-ayn”  adlı  dergâhını
                    kurar.  Bu  ülkede  ölen  Kay-                                              Tanrıdan Cebrail’e:
                    gusuz’un,  bazı  kaynaklarda                                                “Adem’le Türkçe konuş!”
                    Kahire’deki  Bektaşi  Tekke-                                                Kaygusuz Abdal sadece Ta-
                    si’nin  yanındaki  mağaraya                                                 savvuf  ya  da  Alevi-Bekta-
                    gömüldüğü geçer. Ne var ki                                                  şi  edebiyatının  değil,  aynı
                    Abdal  Musa  Türbesi’nde  de                                                zamanda  Türkçe’nin  de  en
                    mezarının olması bu durumu                                                  büyük ozanlarından biridir.
                    kuşkulu kılar.                                                              Ona  göre  Tanrı  Cebrail’e
                    Kaygusuz,        Alevi-Bekta-                                               Adem’le Türkçe konuşması-
                    şi  edebiyatının  en  önem-                                                 nı söyler:
                    li  temsilcisidir.  Menâkıb-                                                “Hak buyurdı Cebrail’e; var
                    nâme’sindeki     tasvirlerden,                                              didi  /  Adem’i  cennet  için-
                    “char-darb”     yapmasından,                                                den sür didi






                                                                                           Muratpaşa Belediyesi Kültür ve Sanat Dergisi  101
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106